Slovenská kniha Sprievodca rodiča dnešného (Druhý rok) o živote s dieťatkom od prvých do druhých narodenín obsahuje aj kapitolu pokračujúcom psychomotorickom vývine dieťatka. Môže sa vám zdať, že od nástupu chôdze sa už toho pohybovo veľa nedeje. Významný míľnik je za nami, pohybová škála je dokončená, môžeme ísť ďalej v ústrety rozprávaniu či kresleniu. No opak je pravdou. Psychomotorický vývin sa nástupom chôdze nekončí. Všetky tie pohyby, posilňovanie svalov, ktoré sa postupne dieťatko učilo a zdokonaľovalo v prvom roku, teraz sa začnú prepájať, kombinovať, koordinovať, nadstavovať a vylepšovať. Čaká vás doslova pohybová explózia na mnohých úrovniach od tých najjemnejších úchopových pohybov po tie najdynamickejšie skoky a beh.
Kapitola vznikla v spolupráci s odborníčkou na vývinový pohyb Angelikou Kováčovou z občianskeho združenia Babyfit. Prečítajte si, prečo je dobré všímať si nielen to, čo vaše dieťa miluje, ale aj to, čo robí nerado.
Úryvok
Sústreďte sa nielen na to, čo dieťa robí s radosťou a nadšením, ale najmä na to, čo robí nerado. Pozorujte ho na ihrisku aj doma a sledujte, či sa samo točí, predkláňa, či má rado hojdačky. Deti obvykle milujú intenzívny pohyb, cítia silnú stimuláciu vestibulárneho systému a proprioreceptorov, ktoré zaznamenávajú zmeny polohy hlavy a smerov pohybu. Ako dieťa postupne získava majstrovstvo v ovládaní svojho tela, začína skúmať svoje možnosti, rôzne pracuje s rovnováhou, smermi, formami, rýchlosťou aj intenzitou. Ku koncu druhého roka môžete dieťaťu ponúknuť pastelky či štetce určené pre najmenšie deti. Veľmi podnetné môže byť aj maľovanie rukami. Dobrým tipom je zmiešať hustejší jogurt s potravinárskymi farbami a vyrobiť si tak bezpečné maliarske potreby.
Ak sa vám zdá, že niektorú z týchto aktivít dieťa nevyhľadáva alebo rovno odmieta, prípadne nechce do rúk chytať piesok, farby či jedlo akoby zo strachu, že sa zašpiní, zbystrite. Deti zvyčajne majú dôvod, ak niečo nerady robia. Lepšou cestou než povedať si, že z vášho dieťaťa nemusí byť atlét či maliar alebo že je jednoducho priveľmi čistotné, je aktívne otvárať nové možnosti na privykanie. Skúšajte ho veľmi jemne privádzať k nepopulárnym činnostiam, ponúkajte ich opakovane a bez tlaku. Problém totiž môže byť napríklad v spracovaní podnetov nervovým systémom alebo v predošlom psychomotorickom vývine.
„Práve naša podpora a pochopenie im môžu pomôcť odvážiť sa vyskúšať aj nové a nepohodlné aktivity a postupne si k nim nájdu cestu. To je dôležité rovnako pre telo, ako aj pre myseľ.“
Angelika Kováčová
Pri citlivých rúčkach je dobré dlane často masírovať, ponúkať rôzne textúry materiálov a dávať im podnety na ďalšie skúmanie. Ak máte pocit, že dieťaťu prekážajú aktivity, pri ktorých sedí za stolom, či už jedenie, alebo kreslenie, môžete mu podložiť nohy alebo vybrať nízku stoličku, aby dosiahlo na zem. Deti sa totiž pri činnostiach, ktoré vyžadujú sústredenie, potrebujú ukotviť a visiace nôžky im v tom nepomáhajú. Na toto myslite aj omnoho neskôr, keď budete mať do činenia s malým predškolákom či školákom. Ak zistíte, že vaše dieťa dlhodobo neobľubuje hojdačky, skúste vyhľadať hojdacie siete či kreslá, kde sa zmestíte obaja, a hojdajte sa spoločne. Keď sa dlhšie nič nezmení a usadia sa vo vás obavy, porozprávajte sa so svojím pediatrom, prípadne vyhľadajte odborníkov na pohyb najmenších.
***
O knihe
Kniha Sprievodca rodiča dnešného (Druhý rok), odpovedá na najdôležitejšie otázky od prvých do druhých narodenín dieťatka.
Vznikla pod odborným dohľadom ôsmich expertiek a venuje sa témam ako detské emócie, hranice, prvé kroky a topánky, psychomotorika, rozvoj reči, strava, detské choroby či spánok. Ale nielen to. Na rovinu pomenováva, čo prežívajú rodičia dnešní, a ponúka cesty, ktoré vedú k pohodovejšiemu a vyrovnanejšiemu životu.